وزير آموزش و پرورش در گفت و گو با روزنامه قدس تاكيد كرد؛
آموزش و پرورش متعلق به همه است/ ضرورت وفاق ملی برای شكل گيری تحول در آموزش و پرورش
وزير آموزش و پرورش در گفت و گو با روزنامه قدس بر ضرورت وفاق ملی برای شكل گيری تحول در آموزش و پرورش تاكيد كرد.
يوسف نوري در گفت وگو با روزنامه قدس درباره سند تحول به پرسش هاي اين روزنامه پاسخ داد كه در زير مي توانيد اين گفت و گو را مطالعه نماييد:
برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند اجرای سند تحول با تأخیر مواجه بوده و ممکن است تکمیل آن یک دهه و یا حتی بیشتر طول بکشد؛ شما نیز چنین نظری دارید؟
کاملاً طبیعی است که سند تحول و اجرا و پیادهسازی آن یک موضوع زمانبر و گامبهگام است و دوستان کارشناس ما درست میگویند، چون تحول مدنظر و طراحی شده هم در محتوا و هم در ساختار اتفاق میافتد؛ یعنی هم در محتوای آموزشی و هم در ساختار و نظام اداری و آموزشی آموزشوپرورش شاهد تحول خواهیم بود و بنابراین نمیتوان انتظار داشت تحول به معنای خاص و کامل آن در یک دوره کوتاه رخ دهد.
قرار بود بخشهای غیرضروری سند را بررسی و برخی قوانین را بازبینی کنید؛ این موضوع انجامشده است؟
در حال حاضر نسخه اولیه اجراییسازی سند تحول را رونمایی کردهایم. برای تدوین این برنامه و نسخه اجرایی تا آنجا که امکان داشت از صاحبنظران و اهلفن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت کردیم و نسخه اولیه اجرایی سند را در اختیار آنها قرار دادیم تا آن را بررسی و نظر خود را اعلام کنند و پس از آن بتوانیم نقصها و کاستیهای کار را برطرف و مواد زائد و غیرضروری را حذف و از سویی نیز پیشنهادهای تازه این دوستان را اعمال کنیم. الان هم بر اساس همین مستند، نگاشت سند تحول مدرسهای نیز استخراج میشود.
شما پیش از این گفته بودید سند تحول اجرا نمیشود مگر با وفاق ملی؛ آیا منظور از وفاق ملی مشخص کردن سهم نهادهای مختلف خارج از نظام آموزش برای تحقق این سند است؟
برای درک بهتر این موضوع یک مثال میزنم. ما در سه سال گذشته با بحران کرونا روبهرو بودیم و در مقابله با این بحران خوشبختانه یک وفاق ملی شکل گرفت و به این ترتیب توانستیم در مقابله با این همهگیری موفق و خوب عمل کنیم.
همین امروز که چین و اروپا یکبار دیگر با مشکل اوجگیری کرونا روبهرو هستند، من و شما رو در رو و بدون ماسک مشغول گفتوگو با هم هستیم و مدرسههای کشور نیز بدون هیچ مشکلی آموزشهای حضوری خود را از سر گرفتهاند.اجرای سند تحول بنیادین هم به چنین وفاق و همدلی و همکاری نیاز دارد. رسانه، نهادهای عمومی غیردولتی و مردمی، حکومت، خانوادهها و... همه باید برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پایکار بیایند و معلم و دانشآموز هم باید آماده شوند تا کار انجام شود چون آموزش یک مفهوم پیوسته و چند لایه است که از خانواده شروع میشود و تا جامعه تداوم دارد و نظام آموزشی هم یک بخش از نهاد آموزش و پرورش است.
در بدنه مدرسه برای تحقق سند تحول با چه چالشهایی روبهرو هستیم؟
موضوع نخست، گفتمان رایج سند تحول است. مشکلی که داریم این است نمیدانیم سند تحول چه مزایایی دارد؛ یعنی بهدرستی تبیین نکردهایم اجرای سند چه محاسن و آثار مثبتی دارد. برای مثال، رتبهبندی سند تحول که یکی از پازلها و قطعات منظومه سند تحول است با این هدف اجرا شد که کیفیت آموزش مدرسهها و شایستگیهای معلمان را افزایش دهد و درعینحال رقابت نیز در تعلیم و تربیت انجام شود. یکی از اهداف آن هم اصلاح نظام پرداخت بود که تحقق پذیرفت. پس این موضوع منافع چندبُعدی و چندوجهی داشت.
خلاصه آنکه باید مثل رتبهبندی به دیگر بخشهای سند تحول بنیادین نگاه کنیم و منافع و مزایای آن را ببینیم و درک کنیم تا در اجرای آن یک وفاق ملی و همکاری جامع شکل گیرد.
برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند یکی از دلایل تأخیر اجرای سند تحول، نبود عزم جدی برای آن توسط وزیران سابق است. این عزم در دوره حضور شما در این وزارتخانه چگونه شکلگرفته یا خواهد گرفت؟
ما برای اجرای سند تحول و پیگیری مداوم آن یک قرارگاه ایجاد کردهایم، ایجاد این قرارگاه برای شتاب بخشیدن به کارها بوده است، ضمن اینکه من هر هفته شخصاً در جلسه پیگیری اجرای سند تحول شرکت میکنم و پیگیر امور آن هستم.
هدف ما کار نمایشی و شعاری نبوده و همین موضوع موجب شد بتوانیم نگاشت اولیه اجراییسازی سند را استخراجکنیم. البته نمیگوییم این نسخه بدون عیب است، اما یک گام خوب و مؤثر بوده و انشاءالله به سمت اجراییسازی آن میرویم و همه بخشهای دخیل در سند تحول باید با این برنامه اجراییسازی همکاری کنند.آموزش و پرورش متعلق به همه است، کدام وزارتخانه در آموزش و پرورش نیست؛ اگر زیرساختی کار نکنیم وزارت نفت و وزارت صنعت ما هم موفق نیست، اقتصاد هم شکوفا نخواهد شد. زیرساخت توسعه کشور، آموزش و پرورش است و این را رسانه بهتر میتواند تبیین و منتقل کند تا وفاق ملی برای شکلگیری این تحول به وجود آید.
بندی از این سند وجود دارد که بتوانید بگویید تا این لحظه بهصورت کامل اجرایی شده است؟
همانطور که اشاره کردم تحول فرایندی تدریجی، مداوم و متوقف نشدنی است. اینطور نیست که بگوییم چون رتبهبندی علمیمان اجرا شد پس یکبند کامل شده است. همین رتبهبندی ابعاد، آثار متعدد و مستمر دارد. اساساً تحول انتها ندارد و با گذشت زمان تغییر میکند و تکامل مییابد. از نظر من این تحول آغاز شده است.